Met gezonde voeding word je vanzelf slank!

Geregeld vraagt er eens iemand aan me “Hoe kan ik slanker worden?” Je kent het wel, ieder jaartje komt er een kilo’tje bij. Tsja ik ben best wel een beetje van het simpele, dus ieder pondje komt door het mondje en van tv kijken is nog niemand slank geworden ;-). Maar toch ben ik er de afgelopen jaren achter gekomen dat dat niet helemaal zo op gaat. Toen ik meer belangstelling kreeg voor voeding (en dat is al heel wat dieet en voedingsboeken geleden) ben ik zelf ook gaan experimenteren.

 

Zo ben ik 5 jaar geleden vegetarisch gaan eten geïnspireerd door de Ayurvedische keuken en gezondheidsleer. Prachtig vond ik het, al die geurige en kleurige gerechten met veel groente. Ook ging ik volop in de granen. Haver was hot, in combinatie met wat kokosrasp, lijnzaad, chiazaad en pompoenpitten. Ik was goed bezig dacht ik. Helaas, de kilo’s kwamen er zeg maar net zo snel bij als ik “gezonder” ging eten. Vreemd toch? Het zette mij aan het denken…….

 

Is het eigenlijk wel zo dat je kunt zeggen dat bepaalde voeding gezond is voor iedereen? Of dat een bepaald dieet goed is voor iedereen?

NEE, wat mij betreft niet. We zijn allemaal individuele mensen met een eigen spijsverteringssysteem. Eten en verteren is heel persoonlijk en sterk afhankelijk van wat er nog meer speelt in je leven. “De ene persoon doet het heel goed op rauwkost, terwijl de andere hier enorm veel gas van produceert”. Ben je heel ontspannen dan kan je meer voeding verteren die eigenlijk niet zo gezond voor je is. Ben je gespannen of heb je veel op je bordje dan kan dezelfde voeding je helemaal uitputten, je buik doen opzetten of je diarree bezorgen.

 

Maar terugkomend op “Gezonde voeding leidt vanzelf tot slanker worden”. Als je graag wat kilo’tjes wilt afvallen en dan bedoel ik dus niet de mensen die al prachtig slank zijn (want dan heb je heel wat anders dan vet los te laten…) Met een beetje inzicht in wat voor een type je bent, kan je met een paar aanpassingen in je voeding best wat kilo’s kwijtraken en dat gaat dan vaak ook wel rap.

 

  • Type 1: verdraagt zuivel en granen niet zo gemakkelijk;
  • Type 2: kan de tomaten en vlees beter kan laten staan;
  • Type 3: kan de tarwe beter vervangen door spelt en heeft baat bij zuivel.

 

Dit is even heel grof en kort door de bocht. In mijn praktijk doe ik een uitgebreide anamnese. Toen ik m’n HBO Voeding had afgerond kon ik mijn eigen ervaringen beter onderbouwen. Want naast dat je aanpassingen maakt in wat je niet meer eet, is het wel verschrikkelijk belangrijk dat je al je essentiële aminozuren binnen krijgt en dat je voldoende drinkt (over water schrijf ik binnenkort een aparte blog). Dus pas op dat je niet slank en minder gezond wordt.

 

De kracht van gezonde voeding zit in de volgende dingen:

  • Je krijgt al je essentiële stoffen binnen;
  • Je laat voedingsmiddelen staan die niet goed zijn voor jou persoonlijk;
  • Je eet voedingsmiddelen die je optimaal helpen om te verteren;
  • Je werkt preventief aan je eigen gezondheid;
  • Je voelt je fit en energiek!

 

Dus zeg nou zelf wat wil jij? Slank zijn of gezond zijn en een gewicht krijgen wat bij je past? Hou de komende weken mijn blogs in de gaten om meer tips te krijgen over gezonde voeding. Want: Goede voeding werkt!

Nog geen reacties

Sorry, er kunnen op dit bericht geen reacties gegeven worden