Goede voeding werkt

Buikpijn na het eten? Last van oprispingen, brandend maagzuur? Een zwaar gevoel na de maaltijd? Moe en weinig energie? Ieder jaar een kilootje zwaarder geworden, terwijl je oorspronkelijk slank was? Of gewoon nieuwsgierig naar wat nu gezond eten is…… Wat de aanleiding ook is, je bent van harte welkom voor een afspraak.

Water en feiten

We zijn allemaal uniek en dat maakt dat iedereen anders reageert op voeding. Maar een ding hebben we gemeen, we bestaan voor meer dan 65% uit water. Water is een fantastische hulp bij het gezond worden. Dus ik zal je altijd vragen voldoende water te drinken. Daarnaast ben ik gehecht aan feiten en daarom vul je van tevoren voedingslijsten in en een uitgebreid intakeformulier. Hierdoor kunnen we op basis van wat en wanneer jij eet aanpassingen maken die jouw klachten verminderen.

Voedingslijsten

In de voedingslijst die je bij je afspraakbevestiging van mij ontvangt, houd je gedurende minimaal 3 en maximaal 5 dagen bij wat je eet en drinkt op welke tijdstippen. Deze input gebruik ik om onder andere te bepalen of het zuur‐base evenwicht in jouw voeding in orde is en of je voldoende water drinkt.

Intakelijst

Ik maak gebruik van een uitgebreide intake, waarbij ik vanuit de diverse invalshoeken bekijk hoe het met jouw voeding gesteld is. Zo ben ik benieuwd naar je medische voorgeschiedenis, welke medicatie je gebruikt, wat je vroeger en nu lekker vindt en waar je afkeer van had, maar ook hoe je stoelgang is. Voeding is een breed begrip, ik kijk zo breed mogelijk naar jouw voeding.

Alles in jouw tempo

Aanpassing van je voedingspatroon betekent aanpassing van je leefstijl. Samen met jou probeer ik te bepalen in welk tempo we aanpassingen kunnen doorvoeren, zodat ze voor jou haalbaar zijn en prettig blijven. De meeste mensen voelen zich na twee consulten al veel beter en energieker. Mijn uitgangspunt is dat we eerst met goede voeding het lichaam ondersteunen om zichzelf te herstellen.

Mocht het nodig zijn om dit met supplementen te ondersteunen dan zal dit later in het traject opgepakt worden.

Ik denk bij voeding aan: Eten, Bewegen, Slapen, Sociale contacten, Emoties & gedachten en Stilte

Voeding is meer dan eten

Voor mij is voeding een breed begrip, het gaat verder dan het eten van je boterham en warme maaltijd. Je kunt jezelf zowel lichamelijk als emotioneel voeden en beide hebben ze invloed op jouw lichamelijke vertering.

Strand

De meest voor de hand liggende waar we bij het woord voeding allemaal aan denken, is eten. Wat eet je, hoe vaak eet je, op welke tijdstippen, wat vind je lekker en waarom eet je? Alles wat je eet, is van invloed op jouw spijsvertering en energie. Door te bewegen, geef je ook voeding aan jezelf; je ademt frisse lucht en zuurstof in, je zet je lichaam letterlijk in beweging, vele cellen worden actief. Hierdoor wordt het voor je lichaam eenvoudiger om de maaltijd te verteren. Ook met slapen voed je jezelf. Wist je dat tijdens je slaap vele lichaamsfuncties tot rust komen, maar onze spijsvertering dan juist op volle toeren draait? Een goede nachtrust is dus niet alleen heel prettig om de volgende ochtend met nieuwe energie aan de dag te beginnen, maar ook essentieel om je eten goed te verteren.

Iets minder direct gerelateerd aan de spijsvertering en meer gericht op de mentale voeding zijn onze sociale contacten, emoties en stilte ook een bron van voeding. Hoe we ons voelen, met wie we om gaan, maar ook of we de tijd nemen om te bezinnen, stil te staan bij ons zelf, bepaalt in grote mate hoe goed we in staat zijn (mentaal) te verteren.

Voor jou?

Ik wil jou graag terugbrengen bij je gevoel, je bewust maken van de gezonde keuzes die je hebt, zodat jij weer in balans komt en je gezondheid ook.

Zullen we elkaar ontmoeten?