Burnout ~ Hoe kom ik er vanaf?

Het is erg naar als je in een burnout terecht bent gekomen of totaal oververmoeid bent. Je hebt nergens zin in en je voelt je verschrikkelijk uit balans. In mijn praktijk voor alternatieve geneeswijze ondersteun ik geregeld mensen die hiermee te maken hebben. Hieronder heb ik stapsgewijs beschreven hoe we samen werken aan meer energie en herstel.

 

1. Oorzaak achterhalen

Een burnout (lees hier ook oververmoeidheid) komt niet vanzelf, meestal heb je van je lichaam al de nodige signalen gehad. Om allerlei redenen waren er andere dingen belangrijk en heb je niet voor jezelf kunnen kiezen. In het eerste gesprek dat we samen hebben, achterhalen we hoe je in deze burnout terecht bent gekomen. Ik vind het belangrijk om dit goed inzichtelijk te maken, zodat je later in het traject kunt leren om dit te voorkomen.

 

2. Ontspannen ~ stress reductie

Omdat je te moe bent om nog maar iets de doen, zullen de eerste afspraken in het teken staan van “rust in je lichaam”. Ik gebruik hiervoor diverse werkvormen, zoals meditatie, reiki, touch for health en coaching. Dit zijn allemaal werkvormen die op jouw energie en welbevinden werken.

 

De meeste mensen ervaren al na een paar behandelingen meer ruimte en energie. Dat is ook nodig, want zelf ga je natuurlijk ook een bijdrage leveren aan je eigen ontspanning. We gaan op zoek naar wat jij ook alweer leuk vond. Waar krijg je energie van? Dat gaan we integreren in je leven. Zodat je ook thuis kunt doorwerken aan herstel.

 

3. Voeding aanpassen

Voeding is direct gerelateerd aan de hoeveelheid energie die je hebt. Met behulp van goede voeding kan je producten die stress veroorzaken (tijdelijk) vermijden en producten toevoegen die rust geven. In het algemeen luidt mijn aanbeveling altijd om meer groente en fruit te gaan eten, omdat ze een rustgevend effect hebben op je lichaam. Ook water komt altijd aan bod. Door veel water te drinken kan je lichaam de afvalstoffen beter kwijt. Omdat goede voeding heel individueel is, bekijken we samen wat voor jou zinvol is om te laten staan en toe te voegen. Wil je meer weten over goede voeding, bekijk dan eens mijn pagina Goede Voeding Werkt!

 

4. Tekorten aanvullen met vitamines en mineralen

Je lichaam heeft het zwaar te verduren als je zo hard gewerkt hebt. Daarom gaan we je lichaam een tijdje ondersteunen met voedingssupplementen. Je lichaam krijgt dan de kans om zich te herstellen en de tekorten weer aan te vullen. Ik test deze producten op je lichaam uit om te onderzoeken of ze bij je passen. Zelf heb ik goede ervaring met AOV en Vitakruid.

 

Over het algemeen is de uitwerking van supplementen als volgt:

  • beter slapen
  • meer energie
  • je (wat) sterker voelen
  • spierspanningen en spierkrampen verminderen

Gebruik je zelf al supplementen? Neem ze gerust mee, dan kan ik testen of ze je lichaam ondersteunen bij het herstel. Ik ben geen voorstander van verspilling dus waar mogelijk maken we eerst de oude voorraad op.

 

5. Bewegen

Energie wordt gemaakt doordat we ons lichaam goed voeden en door beweging! Buiten bewegen is van groot belang, want het zorgt ervoor dat de zuurstofopname in je lichaam verbetert en dat is weer nodig om energie aan te maken.

6. Voorkomen is beter dan genezen

In dit traject leren we elkaar goed kennen, samen sporen we de patronen op die ervoor gezorgd hebben dag jij in de burnout terecht bent gekomen. We werken aan inzicht, verandering en herkenning van deze patronen. Hierdoor kan je ze in de toekomst voorkomen en kom je er als mens sterker en met meer energie uit.

 

Ieder traject is maatwerk. Ik ontmoet je graag in mijn praktijk voor alternatieve geneeswijze in Stadshagen (Zwolle)!

Nog geen reacties

Sorry, er kunnen op dit bericht geen reacties gegeven worden